Tekstforfatter

På tværs af medier

Mangen en hovedrysten oplever jeg i lobbyland, fordi der tagges en politiker, som senest var aktiv på platformen i 2019.

En god tekst på tværs af medier hviler på en gennemarbejdet strategi, kolde data og firkantet teknik, før vi overhovedet kommer til tasterne.

Når vi kommer så langt, møder vi de individuelle kvalitetskrav, om det er en avis- eller LinkedIn-artikel, der skal udgives.

Sproget er forskelligt, effekten ligeledes.

På sociale medier pakker du dine målgrupper ind i de relevante interesser, fordi du følger din strategi, der holder dit sprog stringent, så du rammer præcist.

Du får trænet sætninger, fremtoning og substans til klassiske medier, så du bliver en sikker kilde i journalistens telefonbog, når din dagsorden igen er i vælten.

På sigt opnår du en modenhed i din tilstedeværelse på tværs af medier, så du kæmper for dine must-win-battles i de rette arenaer – med større effekt og bedre timing.

Selvom de klassiske medier er langt fra fordums styrke, har de ingenlunde udspillet deres rolle i medielandskabet.

Dine interessenter læser sikkert med, når vi får dit indlæg i Altinget, og når du optræder i News, sætter vi strøm til med et skarpt tweet, så dit budskab øger sin rækkevidde.

De klassiske medier er for længst blevet digitale, og den fysiske avis’ fortræffeligheder til trods, kan man ikke klikke på den.

Til gengæld anser vi en kronik i en avis som mere troværdig end en Facebook-annonce nogensinde bliver.

Derfor skal vi i den grad stadig producere tekst til klassiske medier.

Det kræver teknik og forståelse for redaktionernes arbejdsgang og nyhedscyklus.

Samtidig er der klare indikationer på, hvordan man skriver til algoritmerne.

Ordgenkendelse, billedgenkendelse og interessekategorier danner en jerntrekant, et bulls eye, som budskabet skal ramme.

Fra første ord handler det om, at algoritmerne bærer budskabet til de relevante modtagere.

Vi skal have gjort forarbejdet grundigt, så du ikke begynder at skyde tekster afsted, før din tilstedeværelse på sociale medier er justeret.

Her skal det forstås som, at du har opdateret dine budskaber, så dit coverfoto ikke er banneret fra jeres 2 år gamle kampagne.

Det får de mennesker, som formastede sig forbi din profil, til hurtigt at klikke sig videre, fordi de ikke gider bruge opmærksomhed på en person, hvis profil sidder dårligt.

Du bliver heller ikke belønnet af de kvantitative data, som en platform får ud af, at din profil ikke er udbygget korrekt.

En tekst afspejler således sin afsender, og foruden tekstens kvalitet kræves der strategisk stringens og formatforståelse.

Jeg bruger cookies på min hjemmeside.